Begejstret hilsen fra Sydney og De Blå Bjerge !

Så er vi nået til SYDNEY. En fantastisk flot og spændende by. Ikke bare Jørn Utzons imponerende operabygning, som vi både har beset udefra og indefra. Men hele byen. Havnen. Kvartererne. Bygningerne. Menneskene. Og det er en meget STOR by. Ialt 5,7 millioner bor her. Mere end i hele Danmark. Men de gode australiere har virkelig forstået at arrangere alt på allerbedste vis. Transport, hygge i gaderne, restauranterne, havnefronten, grønne områder, skyskraberne. Og som i andre byer her i landet har de evnet på en virkelig flot måde at passe gamle og nye bygninger ind i hinanden. Her kunne man godt tilbringe meget tid og stadig aldrig være færdig med byen.

Vi bor på Holiday Inn lige ved China Town i Darling Harbour. Opkaldt efter en af de første britiske guvernører herude. Og selve Sydney er opkaldt efter den britiske minister, der var ansvarlig for starten af de mange fangetransporter herud fra omkring 1800.

I går fredag tog vi en fantastisk heldagsudflugt ind i the Blue Mountains – ca. 100 km herfra. Allerede kl. 07.00 blev vi afhentet på hotellet, og vi var først retur knap 12 timer senere. Men en fantastisk dygtig australsk-hollandsk guide og chauffør, Marcelle, fik vi lejlighed til at se og røre ved det allermest spændende, området har at byde på. Først den flotteste dyrepark, vi endnu har besøgt. Med vågne og spillevende koalaer, der ivrigt spiste af deres friske eucapalyptus blade ( vi har det på video ), til energiske kangurooer, der ikke bare spiste af hånden, men også undersøgte, om man havde flere godbidder i lommen. Og til wombat’er, der fredeligt vandrede omkring og gumlede på deres gulerødder. Vi fik at vide, dels af de er koalaens fætter, og dels at de er meget klogere end koalaerne. Og de mest kælne af dem allesammen. Wombat’en er Liselottes absolutte favoritdyr!

Vi så også en ”lille” krokodille på 4 ½ meter. Og masser af andre dyr. F.eks. en fræk australsk EMU, der pludselig kom luskende bagfra og stjal hele foderbægeret , mens jeg var i gang med at fodre kangurooerne. Men jeg stjal det sågu tilbage igen! Så luskede tyveknægten hastigt videre for at kaste sig over andre uopmærksomme ofre.

Videre på vor tur fik vi lige midt i slangeland (  nogle af de allerfarligste slanger findes i Australien og ikke mindst hvor vi var! ) et grundkursus i kast med boomerang. Ikke så ligetil endda. Succes afhænger af mange ting. Både kasteren, boomerangen, vindretningen og den kraft man kan lægge i det. Poul var den bedste. Hans boomerang kom tilbage og var lige ved at kaste et par af os til jorden!   Den frække knægt!

Efter en rimelig frokost på en imponerende golfklub i bjergene tog vi for alvor på opdagelse i de blå bjerge. Hvorfor blå? Fordi de er dækket af eucalyptustræer med deres meget olieholdige blade. Og den damp de udsender giver et klart blåligt skær.  Inde i et særligt oplevelsescenter fløj vi både med svævebane, gik tur i urskoven med vor MEGET vidende guide Marcelle, og kørte i verdens stejleste kabeltog ( det kørte det meste af vejen i en vinkel på 52 grader! ). Vi så også gamle kulminer fra slutningen af 1800-tallet. Stakkels minearbejdere. Gangene var så lave, at maksimumhøjden for minearbejderne var 1,55 m. De fleste var irere, fik vi at vide. Og de mini-ponyer, der trak kulvognene, blev blinde efter 2-3 år, fordi de aldrig kom ud i lyset.

På hjemturen kom vi igennem Sydneys olympiske by fra legene i år 2000. Meget flot og imponerende også. Og det hele bruges den dag i dag. Der er opstået en helt ny bydel derude.

Den sidste del af turen hjem til Sydney foregik med båd på floden. En flot, flot tur ind under Harbour Bridge og lige ved siden af Sydney operaen.  Sikke billeder jeg har J

I morgen søndag går det så godt 2.100 km med fly ind til Ayers Rock eller Uluru, som de indfødte kalder det. Nye store oplevelser vinker forude!

About cruising2downunder

Globetrotter - communicator - web 2.0 networker
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.